Zul Muhammad

Sihat Itu Nikmat

Bisa Kala Jengking Termahal Berharga RM157 Juta

Deathstalker adalah sejenis kala jengking keluarga Buthidae. Ia juga dikenali dengan nama Kala Jengking Kuning Palestin atau Palestine Yellow Scorpion. Spesies ini dikatakan menghasilkan bisa yang bernilai tinggi.

Di New york, bisa kala jengking spesies Deathstalker dijual pada harga AS$39 juta bersamaan RM157 juta segelen dengan isipadu kira-kira 3.7 liter.

Walaupun sengatan kala jengking ini sangat menyakitkan, biasanya tidak akan membunuh manusia dewasa yang sihat. Walau bagaimanapun, kanak-kanak kecil, orang tua, atau mereka yang lemah seperti yang mempunyai masalah jantung dan mereka yang alahan berisiko jauh lebih besar. Sengatan bisanya dikatakan 100 kali ganda lebih sakit berbanding sengatan bisa lebah.

Kala jengking ini sangat merbahaya, jadi untuk mengelak kekeliruan biasanya mereka memanggil dengan nama saintifiknya iaitu Leiurus Quinquestriatus. Spesies lain dari genus “Leiurus” juga sering disebut sebagai “deathstalkers”.

Leiurus Quinquestriatus

Baca Artikel Berkaitan >> Kenapa Kura-kura Halal Dimakan??

“Leiurus quinquestriatus boleh ditemui di habitat padang pasir dan kawasan rawa bermula dari Afrika Utara hingga Timur Tengah. Jangkauannya meliputi wilayah luas di Sahara, Gurun Arab, Gurun Thar, dan Asia Tengah, dari Algeria dan Mali di barat hingga ke Mesir, Ethiopia, Asia Kecil dan Semenanjung Arab, timur ke Kazakhstan dan India barat di timur laut dan tenggara.”


Julat Geografi

Deathstalker adalah spesies kala jengking merbahaya, namun bisanya mampu menjadi bahan rawatan yang hebat.

Komponen bisa Deathstalker, klorotoksin peptida, telah menunjukkan potensi untuk merawat tumor otak manusia. Ada juga beberapa bukti yang menunjukkan bahawa komponen lain dari bisanya dapat membantu pengaturan insulin dan dapat digunakan untuk mengubati diabetes.

sumber:
hmetro
wikipedia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *